Tips en favoriete zinnen van de jury
Olga Ponjee: schrijf vanuit kwetsbaarheid - en liefde voor het genre. Er wordt nog altijd ten onrechte neergekeken op erotica, terwijl het van oudsher een rebels genre is, dat eeuw na eeuw de strijd is aangegaan met censuur, het geloof en verstikkende politiek en gendernormen. Daarnaast kan ik iedereen The Erotic as Power aanraden van Audre Lorde, een essay over de kracht van het erotische - en hoe we het los moeten trekken van pornografie, een genre dat juist de onderdrukking van emoties belichaamt. “We tend to think of the erotic as an easy, tantalizing sexual arousal,” schrijft ze. “I speak of the erotic as the deepest life force, a force which moves us toward living in a fundamental way.”
Charlotte Duistermaat: ik heb een zin en schrijftip in één. Mijn favoriete eerste zin is namelijk: een zin die zonder context eigenlijk niets betekent. Ook gelijk mijn schrijftip – en tip aan alle datende mensen ooit: vertrouw niet teveel op de letterlijke zin. Voor mij gaat een goede eerste zin over de spanning die eronder borrelt. Eigenlijk kan een goede eerste zin dan alles zijn, ook een slechte. Zo is de zin “Look, here’s a bush full of ripe ones. Those are green. Come over here,”, niet per se een goede zin. Hij werkt pas in de context van het verhaal van Ursula le Guin, over een wereld vol introverte mensen: de twee personages hebben elkaar al een zomer lang van een afstand bekeken, zonder iets tegen elkaar te zeggen. Het maakt deze onhandige toenadering tijdens een bessenpluksessie spannend, omdat er zoveel onbesprokens achter schuilt.
Birsen Uçar: maak de lezer hongerig maar les nooit de dorst. Verken verschillende soorten bewustzijn. Schrijf niet enkel over de mensensoort. En mijn favoriete zin is: “(S)he was lying under a tree, licking up the shade.” uit het gedicht Good-bye Fox van Mary Oliver.
Yousra Benfquih: vergeet het ‘oor’ in ‘Rode Oor’ niet: zoek de sensualiteit niet alleen in de inhoud, maar ook in de vorm, klank, ritme. Een favoriete zin kiezen vind ik moeilijk, daarom kies ik voor een favoriet gedicht: de zinnen in Lover van Ada Limón zijn leuk, speels en sexy.
Geert Cortebeeck: mijn schrijftip is tevens mijn all time favoriete zin en komt uit de inleiding van Kaas door meesterverteller Willem Elsschot (Van Kampen, 1933): “Wie het slot niet uit het oog verliest zal vanzelf alle langdradigheid vermijden omdat hij zich telkens afvragen zal of ieder van zijn details wel bijdraagt tot het bereiken van zijn doel. En hij komt dan spoedig tot de ontdekking dat iedere bladzijde, iedere zin, ieder woord, ieder punt, iedere komma het doel nader brengt of op afstand houdt.”