Een blonde, jonge vrouw staat op het podium van de Ziggo Dome in Amsterdam. Als ik op het puntje van mijn tenen ga staan, kan ik haar nét zien. Ze draagt iets wat lijkt op een fonkelend roze badpak en haar tanden zijn zo blinkend wit dat ik vanaf hier haar glimlach kan zien. Om mij heen schreeuwen 17.000 mensen de longen uit hun lijf. De jongen die voor mij staat gooit zijn handen in de lucht van extase. De ogen van de meisjes naast me glimmen van de tranen.
‘Oh, hi!’, zegt de vrouw op het podium, alsof ze verbaasd is al die mensen te zien. Het publiek schreeuwt nog harder. Zij glimlacht nog breder.
Op dit moment heeft iedereen gewacht. Nu is het zover. Wij zijn hier, en vooral, zij is hier: Taylor Swift, onze popkeizerin, die recht in onze harten kijkt en precies kan bezingen welke verlangens zich daar bevinden. Een van de meisjes naast me moet even gaan zitten op de grond, overweldigd door emotie.
Tijdens het concert zal Taylor 44 liedjes zingen, en in duizelingwekkende vaart van kostuum wisselen: een gele baljurk, een roze rokje met franjes, een zwart-rode catsuit. Want dit is The Eras Tour, de concerttour waarbij ze liedjes uit haar hele carrière en van al haar albums speelt. Het duurt bijna drie uur. Haar rode lippenstift en cat eye-oogmake-up blijven er de hele tijd onberispelijk uitzien.
De sfeer in de Ziggo Dome is ondertussen niet zozeer de sfeer van een concert, maar meer van een bijeenkomst tussen gelijkgezinden. De jongen voor mij draait zich half om als Taylor begint aan het nummer Fearless. With you I’d dance! zingt hij. In a storm in my best dress. Ik schreeuw terug: Fearless!
Ik ruil zelfgemaakte vriendschapsbandjes die in kralen de lyrics en albumtitels van Taylor spellen. Een meisje dat vijftien jaar jonger is dan ik wil graag ‘midnights’, ik krijg er “I’m the problem” voor terug. Nu ben ik dus het probleem, zeg ik. Ze moet lachen.
***