Het onvoorstelbare verbeeld

Gesprek bij de striptentoonstelling die langs drie voormalige nazi-kampen reist

Nog tot 15 december 2024 is de striptentoonstelling Het onvoorstelbare verbeeld te zien in Kazerne Dossin in Mechelen. Drie van de deelnemende kunstenaars gaan in gesprek over de totstandkoming van hun verhaal en de vraag wat visual storytelling kan bijdragen aan het levend houden van de herinnering aan de Holocaust.

Aan de tentoonstelling en de bijhorende graphic novel werkten tien stripmakers uit onder meer Nederland, Duitsland en België mee. Vanuit hun persoonlijke perspectief maakten ze een verhaal in de context van drie voormalige nazi-kampen in hun eigen (buur)land: Neuengamme in Duitsland, de Dossinkazerne in België en Kamp Westerbork in Nederland. Het onvoorstelbare verbeeld wordt in alle drie de voormalige kampen tentoongesteld en omvat naast de stripverhalen ook historische voorwerpen, bijzondere (audiovisuele) fragmenten van zowel experts als ooggetuigen, informatie over het maakproces en de motivatie van de tekenaars.

Op zaterdag 7 december gaat Obi Mundorff in Kazerne Dossin in gesprek met historicus en stripkenner Kees Ribbens en drie van de deelnemende stripauteurs: Wide Vercnocke uit België, Melanie Kranenburg uit Nederland en Tobi Dahmen uit Duitsland. Vanuit hun verschillende perspectieven belichten ze hoe het medium stripverhaal zich kan verhouden tot pijnlijke geschiedenissen.

Bezoek gratis de tentoonstelling

We raden je van harte aan de tentoonstelling voor of na het gesprek (gratis) te bezoeken. Kazerne Dossin is op zaterdag geopend van 9:30 tot 17:00.

>> Lees hier meer over de tentoonstelling

Dit programma is een samenwerking tussen deBuren, Kazerne Dossin en het NIOD Instituut voor Oorlogs-, Holocaust- en Genocidestudies.

Over de sprekers

Tobi Dahmen (Frankfurt a.M., Duitsland, 1971) leeft sinds 2008 in Utrecht. In 2018 verscheen zijn bekroonde graphic novel Fietsmod in Nederland. Hij werkt als illustrator voor uitgeverijen, musea, reclamebureaus en andere opdrachtgevers. Daarnaast heeft hij net weer een grote graphic novel afgerond, Columbusstrasse over de gebeurtenissen in zijn familie tijdens de Tweede Wereldoorlog. Ook is hij betrokken bij het internationale project ‘Survivor Centred Visual Narratives’ vanuit de University of Victoria, Canada.

www.tobidahmen.de
www.instagram.com/fahrradmod/
www.facebook.com/comic.illustration

Melanie Kranenburg (Harderwijk, 1997) is een illustratrice, striptekenares en inkleurster. Nog voor ze kon praten, is Melanie begonnen met tekenen. Daarna is ze nooit meer gestopt. In 2019 behaalde ze haar bachelor Comic Design (ArtEZ Zwolle) en studeerde ze af met de graphic novel Naasten: een graphic novel over palliatieve zorg in samenwerking met Niek van Ooijen en het Radboudumc (Nijmegen). Sindsdien werkt ze fulltime als freelancer en maakt ze werk voor diverse tijdschriften, musea, festivals en (les) boeken. Ze is inkleurster van krantenstrip S1ngle. Ook stond ze aan de wieg van de Nieuwe Garde: een enorme manifestatie van jonge, aanstormende en vernieuwende stripmakers met een eigen anthologie, magazine en de jaarlijks terugkerende Stripmarkt in Zwolle.

www.melaniekranenburg.nl
Instagram.com/melaniekra

Andrew Snowball

Wide Vercnocke (1985) omschrijft zichzelf als ‘schrijver en illustrator van smartlappen’. In zijn graphic novels  combineert hij een fascinerende tekenstijl met vaak abstracte maar poëtische verhalen, waarin lichamelijkheid een belangrijke rol speelt. Taal en beeld krijgen evenveel gewicht en Vercnocke speelt behendig met beide. Vercnocke’s laatste graphic novel Drieman (2020, Bries) ging over zijn grootvader, een dichter die tijdens de Tweede Wereldoorlog collaboreerde met de Duitsers. Een verhaal over de confrontatie met schuld en boete, proberen  begrijpen en daar niet helemaal in slagen.

Kees Ribbens (1967) is senior onderzoeker aan het NIOD Instituut voor Oorlogs-, Holocaust-, en Genocidestudies, waar hij sinds 2006 werkt. Daarnaast is hij als bijzonder hoogleraar ‘Populaire historische cultuur van Mondiale Conflicten en Massaal Geweld’ verbonden aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Zijn belangstelling is gericht op de wijze waarop herinneringen aan oorlog, genocide en massaal geweld in de twintigste en een-en-twintigste eeuw vertolkt worden in woord en beeld. Meer in het algemeen kijkt hij hoe individuen, groepen en samenlevingen zich verhouden tot deze geschiedenissen. Hij is gefascineerd door de manieren waarop de Tweede Wereldoorlog in de historische cultuur telkens opnieuw van betekenissen wordt voorzien, gerepresenteerd en toegeëigend.

Obi Mundorff is illustrator, host van de VRT MAX-podcast Club Net en, hopelijk, ooit, een echte cowboy.