Schrijver en filosoof Suzanne Roes geeft een presentatie over haar debuut De politiek van de vruchtbaarheid. Daarna volgt een panelgesprek met Suzanne, politicoloog en genderonderzoeker Siggie Vertommen en onderzoeker, schrijver en belangenbehartiger Jacqueline Kool waarin ze dieper ingaan op de vraag wie er zwanger mag en kan worden (en vooral ook, wie niet) en wat dit betekent voor wie queer, gehandicapt en/of geracialiseerd is. Niet alleen in de Belgische maar ook in een transnationale context. Filosofe en schrijver Martha Claeys modereert het gesprek en Astrid Verplancke verzorgt de live-illustraties.
Bodies | De politiek van de vruchtbaarheid
Lezing en gesprek met Suzanne Roes, Siggie Vertommen, Jacqueline Kool en Martha Claeys
Tot 2018 moesten trans personen in België zich ontdoen van elke mogelijkheid om biologisch ouder te worden in hun oorspronkelijke geslachtsrol. In 2021 stelde Vooruit-voorzitter Conner Rousseau voor om moeders die niet in staat zijn voor hun kinderen te zorgen, tijdelijk te verbieden om opnieuw zwanger te worden, desnoods met gevangenisstraf als stok achter de deur. Ook in het debat over zwangerschapsafbreking gelden selectieve criteria: na twaalf weken is abortus enkel toegestaan om medische redenen, die niet alleen levensgevaar betreffen, maar ook ons idee van welk leven waardevol genoeg is om geboren te worden.
In een samenleving die autonomie over onze lichamen hoog in het vaandel draagt, blijkt die autonomie sterk begrensd door ideeën over ‘oneigenlijk gebruik’ van onze lichamen. Gezonde lichamen worden geacht een volgende generatie te creëren die ons verzorgt en de economie draaiende houdt, terwijl lichamen die als minderwaardig worden beschouwd vooral niet mogen reproduceren. In deze inleidende lezing onderzoekt schrijver en filosoof Suzanne Roes hoe onze ideeën over ideaal ouderschap en de geschikte kinderen diep verweven zijn met onze cultuur en wetgeving.
Deze lezing zal plaatsvinden in de Theaterzaal in de Vooruit. Info over de tickets volgt binnenkort. De ingang vanaf de straat is voorzien van een inkomsas met een drukknop. De zaal is toegankelijk voor personen met een rolstoel, met begeleiding van een VIERNULVIER-medewerker. Er zijn rolstoelplaatsen mogelijk op rij 1 en 17 van de parterre. Er is een aangepast toilet in de buurt. Voor deze lezing is een live schrijftolk voorzien. Wie verdere vragen heeft over de toegankelijkheidsvoorzieningen, kan contact opnemen met de organisatie: anais.vanertvelde@hogent.be.
Het is niet mogelijk om te reserveren voor specifieke programma’s tijdens Festival van de Gelijkheid. Om zeker te zijn van een plekje in de zaal zorg je ervoor dat je ruim op tijd op de gewenste locatie bent. Hieronder vind je meer informatie over tickets.
Beeld: © Tara Meers
Combiticket Festival van de Gelijkheid 2024 | €28 | €25 | €22 | €4,60 Uitpas
Dagticket donderdag | €19 | €16 | €13 | €2,80 Uitpas | Studenten: gratis
Dagticket vrijdag | €19 | €16 | €13 | €2,80 Uitpas | Studenten: gratis
Dagticket zaterdag | €19 | €16 | €13 | €2,80 Uitpas | Studenten: gratis
Meer over Studium Generale Gent
Studium Generale Gent is het podium van Hogeschool Gent dat universiteits- en hogeschoolstudenten, docenten en belangstellenden een forum biedt voor reflectie over maatschappij, kunst, cultuur en wetenschap. Zij doen dat door jaarlijks ongeveer tien lezingen, discussies of podiumprogramma’s te organiseren. Het Studium kan gevolgd worden als een keuzevak (3 studiepunten) voor alle studenten van de Associatie Universiteit Gent, HOGENT, Howest, KASK & Conservatorium en is daarnaast ook toegankelijk voor een geïnteresseerd publiek.
In het studiejaar 2024 – 2025 verkent Studium Generale Gent het menselijk lichaam. deBuren schuift aan als samenwerkende partner in de uitwerking van een 5-tal afleveringen in deze 10-delige reeks.
Over de sprekers
Suzanne Roes
Suzanne Roes (1994) is een Nederlandse schrijver en filosoof in Antwerpen met een diepgewortelde interesse voor het woord. Ze spreekt, leest, schrijft en zingt, maar vraagt zich vooral af wie waarover het woord en podium mag nemen. In haar academisch onderzoek naar arrogantie zet ze sociale en politieke vragen centraal. Eind januari verscheen haar debuut De politiek van de vruchtbaarheid bij ISVW.
Siggie Vertommen
Siggie Vertommen (1984) werkt als assistent professor in genderstudies aan de Universiteit van Amsterdam en als postdoctoraal onderzoekster aan de Universiteit Gent. Ze doet onderzoek naar de globale fertiliteitsindustrie, en de rol die vrouwen daarin opnemen als draagmoeders en eiceldonoren door de feministische lens van reproductieve arbeid. Ze droomt luidop van feministische revoluties, en is lid van allerhande collectieven zoals de UGent Vrouwenstaking, Furia, Slow Science en Sophia. Ze heeft ook een hond, Eddie, de allersympathiekste teckel ter wereld.
Jacqueline Kool
Jacqueline Kool is werkzaam als onafhankelijk onderzoeker, schrijver en belangenbehartiger op het gebied van disability studies. Zowel met een phd-onderzoek aan de Universiteit voor Humanistiek, als met belangenorganisatie Tiresias richt zij zich op de relatie tussen handicap en seksualiteit. Daarnaast werkt zij met het Kreukelcollectief aan het ontsluiten van erfgoed van de Nederlandse gehandicaptenbeweging. In 2012 was Jacqueline mede-oprichter van Disability studies in Nederland. Zij schreef onder meer: Vensters op het mooie leven. Levenskunst vanuit het perspectief van disability studies (2022), Eros in de kreukels, verhalen van lijven, leven en lust vanuit de kreukelzone (2010) en Goed bedoeld. Levensbeschouwelijk kijken naar handicap en ziekte (2002).
Martha Claeys
Martha Claeys is doctor in de filosofie en zoekt als schrijver en spreker naar hoe mensen zich goed tot elkaar kunnen verhouden. Ze is ervan overtuigd dat het begrijpen van emoties, zoals trots, woede of liefde, helderheid kan brengen in ethische vraagstukken. Martha is host en producer van de podcast Kluwen. Haar geschreven werk verscheen onder meer in De Standaard, Knack, De Morgen, en rekto:verso. Meer over en door haar kan je vinden op marthaclaeys.com.
Astrid Verplancke
Astrid Verplancke (1992°) werkt met veel verf, ruwe penseelstreken en ongeslepen potloden aan beelden die een grote gevoelsmatigheid in zich hebben. Haar illustraties ademen een aards karakter. Het zijn figuren, koppen lijven, handen en houdingen die een leidraad vormen binnen haar werk. Astrid houdt van krassen en deuken, van pure afwijkende schoonheid in vormen. Haar poëtische verbeelding zet ze om in expressieve prenten waar hier en daar eens een zuivere lijn of een heldere abstractie binnensluipt.