Besmette Stad

Artistiek antwoord op ‘Bordel’

door Simon(e) van Saarloos en Wide Vercnocke

Datum 19 juni 2020
Door
Simon(e) van Saarloos
Wide Vercnocke

Simon(e) van Saarloos en Wide Vercnocke geven een artistiek antwoord op 'Bordel' uit Paul van Ostaijens bundel Bezette Stad. | Simon(e) van Saarloos und Wide Vercnocke geben eine künstlerische Antwort auf 'Bordel' aus Paul van Ostaijens Gedichtband Besetzte Stadt.

Simon(e) van Saarloos leest voor:

© Ashley Röttjers

Simon(e) van Saarloos (1990, Summit, New Jersey) is schrijver en filosoof. Van Saarloos publiceerde meerdere boeken, waaronder een roman en een columnbundel. In Enz. Het Wildersproces (2018) deelt van Saarloos een feministisch en queer verslag van de rechtszaak tegen politicus Geert Wilders. In Het monogame drama bekritiseert Van Saarloos het monogame denken, dat niet alleen bepaalt hoe we romantisch leven, maar ook hoe we over bezit, hiërarchie en veiligheid denken. Van Saarloos' laatste boek Herdenken herdacht (2019) is een essay over queer vergeetachtigheid, wit herinneren en belichaamd herdenken. Van Saarloos cureert samenwerkingen tussen kunstenaars, activisten en academici en verschijnt zelf ook regelmatig op het podium als spreker, interviewer en performer. 

Simon(e) van Saarloos (1990, Summit, New Jersey) ist Schriftstellerin und Philosophin. Van Saarloos hat mehrere Bücher veröffentlicht, darunter einen Roman und eine Kolumnensammlung. In Enz. Het Wildersproces (2018) teilt van Saarloos einen feministischen und queeren Bericht über den Prozess gegen Politiker Geert Wilders. In Het monogame drama kritisiert van Saarloos das monogame Denken, das nicht nur festlegt wie wir romantisch leben, sondern auch wie wir über Eigentum, Hierarchie und Sicherheit denken. Ihr neuestes Buch Herdenking herdacht (2019) ist ein Essay über queere Vergesslichkeit, weiße Erinnerung und verkörpertes Gedenken. Van Saarloos kuratiert Kollaborationen zwischen Künstlern, Aktivisten und Akademikern und sie steht regelmäßig als Rednerin, Interviewerin und Performerin auf der Bühne.

 

© Andrew Snowball

Wide Vercnocke (°1985) studeerde Beelverhaal aan Sint-Lukas Brussel en werkt sindsdien als illustrator voor ondermeer De Standaard, Focus Knack en Bruzz. Maakte samen met Artype de voorstellingen 'Bartok' en 'Voyeurs in Brussel' waar hij de live-visuals verzorgde. De tekeningen voor de baanbrekende Multimediale stripvoorstelling 'First Contact' van Het Nieuwstedelijk waren ook van zijn hand. Na drie veelgeprezen graphic novels gemaakt te hebben, waaronder het tweeluik 'Wildvlees' en 'Narwal', is begin 2020 het langverwachte 'Drieman' uitgekomen, over het zwarte verleden van de auteur zijn grootvader.

Wide Vercnocke (°1985) studierte Graphic Storytelling an der LUCA School of Arts Brüssel und arbeitet seitdem als Illustrator unter anderem für De Standaard, Focus Knack und Bruzz. Er machte zusammen mit ARType die Vorstellungen Bartok und Voyeurs in Brussel, wo er die Live-Visuals lieferte. Auch die Zeichnungen für die bahnbrechende Multimedia-Comicshow ‘First Contact‘ von der Theatergruppe Het Nieuwstedelijk hat er gemacht. Nach der Erstellung von drei gefeierten Graphic Novels, darunter das Diptychon Wildvlees und Narwal, erschien Anfang 2020 den lang erwarteten Comicroman Drieman über die schwarze Vergangenheit seines Großvaters.