Besmette Stad

De Aftocht

door Dieter de Schutter

Datum 20 augustus 2020
Door
Dieter De Schutter

Langs de vernieuwde metrohalte ‘Opera’ in Antwerpen kun je langs het meterlange kunstwerk van illustrator Dieter de Schutter lopen, die het verhaal van De Aftocht van begin tot einde vormgaf langs de glazen wanden van het station. Hij is ook de tekenaar van Besmette Stad. Entlang der renovierten U-Bahn-Station 'Opera' in Antwerpen können Sie an dem meterlangen Kunstwerk des Illustrators Dieter de Schutter vorbeigehen, das die Geschichte von Der Rückzug von Anfang bis Ende geprägt hat entlang der Glaswände der Station. Er ist auch der Zeichner von Befallene Stadt.

De Aftocht

Besmette Stad

Voor de Besmette Stad haalde hij inspiratie uit een stad die ondanks de lockdown nog steeds in beweging bleef. Dieter: 'Als je 's avonds door de stad wandelde, zag je appartementsgebouwen die schitteren door hun verlichte kamers in verschillende kleuren en buurtbewoners die samen op veilige afstand apperitieven.'

Befallene Stadt

Für Befallene Stadt ließ er sich von einer Stadt inspirieren, die sich trotz des Lockdowns weiterhin bewegte. Dieter: 'Wenn man nachts durch die Stadt ging, sah man Hochhäuser, die durch ihre beleuchteten Räume in unterschiedlichen Farben funkelten, und Anwohner, die in sicherer Entfernung gemeinsam einen Aperitif genossen.'

© Marianne Hommersom

Dieter De Schutter hanteert voor zijn illustraties, die opvallen door hun speelse benadering, een heldere en dynamische beeldtaal. Zijn levendige tekeningen nodigen de toeschouwer uit om een stapje dichterbij te zetten zodat hij elk tafereel kan doorgronden. De figuren die hij afbeeldt zijn vaak eigenzinnig en ondeugend, maar soms ook grappig en lichtelijk naïef. 

Hij won met zijn beeldverhalen onder meer de eerste prijs van Greenhouse op het stripfestival GRAFIXX en de special mention award van East London Comics and Arts Festival. In 2019 ging hij op schrijfresidentie in Parijs met Vlaams-Nederlands huis deBuren.

Dieter De Schutter verwendet für seine Illustrationen, die sich durch einen spielerischen Ansatz auszeichnen, eine klare und dynamische Bildsprache. Seine lebhaften Zeichnungen laden den Betrachter ein, einen Schritt näher zu kommen, um jede Szene zu ergründen. Die Figuren, die er porträtiert, sind oft eigensinnig und verschmitzt, manchmal aber auch witzig und leicht naiv.

Er hat mit seinen Bildgeschichten unter anderem den ersten Preis von Greenhouse beim GRAFIXX Comicfestival und den Special Mention Award beim East London Comics and Arts Festival gewonnen. 2019 nahm er an der Schreibresidenz vom Flämisch-Niederländischen Haus deBuren in Paris teil.