De tweede blik
Als de eregalerij een schoolplein zou zijn, dan was de Nachtwacht overduidelijk het mooiste meisje van de klas. Bezoekers uit alle hoeken van de wereld, sommigen met z’n tweetjes en anderen in groep, verzamelen zich allemaal in de eregalerij om misschien wel het beroemdste schilderij uit de Nederlandse geschiedenis te bewonderen.
Mijn oog valt op een doek dat haast weggemoffeld lijkt in een hoek van de eregalerij. Ik neem plaats op een bankje ertegenover en neem mijn tijd om dit schilderij van Saenredam in de ogen te kijken, terwijl andere bezoekers het werk vluchtig bekijken en gauw doorlopen naar de prominenten op deze verdieping.
‘Wat valt jou op?’ hoor ik een jongedame opeens vragen.
Een koppel stopt even voor het doek en heeft niet in de gaten dat ik stiekem meeluister.
‘Wat ik zie?’ herhaalt de jongeman die haar vergezelt, vermoedelijk om meer tijd te winnen om de schijnbaar simpele vraag te beantwoorden.
‘Ja, wat is het eerste wat je ziet als je het doek bekijkt?’
Hij neemt even de tijd om het schilderij goed te bekijken. ‘Eigenlijk doet het me denken aan een moskee.’
‘Een moskee?’ Ze trekt een gezicht dat ervoor zorgt dat hij zijn antwoord toelicht.
‘Het komt waarschijnlijk door de tegels op de vloer, die lijken op de sobere tapijten die je in moskeeën wel ziet. En de lichtinval in de grote hal die ervoor zorgt dat je blik naar het centrum van het doek geleid wordt. Het heeft wel iets een gebedsrichting, vind je niet?’