Oude werken, jonge schrijvers 2021

de sprekende stemmer

door Maxine Palit de Jongh

Datum 7 oktober 2021

Achttien jonge Vlaamse en Nederlandse auteurs lieten zich inspireren door 19e eeuwse artefacten uit het Rijksmuseum, met oog voor ongezien werk. Met Maxine Palit de Jongh kijken we naar een vleugel van Erard Frères uit 1808.  'ik droom van/ stofvlokken die zich tot vingers vormen.'

Collectie Rijksmuseum, Amsterdam | Vleugel, Erard Frères, 1808

stemmer:         
er klinkt een Bes akkoord

 

vleugelpiano:
ik sta hier vooral voor de esthetiek
een puber die zich voorbereidt
op een eerste kus vervroegd het feest verlaat
plakkend van het bier de baco lippen
onberoerd zieltje gekwetst

 

stemmer:         
er klinkt een grote F

 

vleugelpiano:
ik sta hier vooral in stilte
aan mijn voet vier pedalen die mijn stem hervormen
aan mijn toetsen snaren die horen te trillen
er is niemand die mij aanraakt
laat schrikken om zo toch

 

stemmer:         
er klinkt een D mineur

vleugelpiano:
ik sta niet bij haar
hortense de beauharnais
die mij nooit ontvangen heeft
ik weet welke muur haar portret draagt
haar vingertoppen heb ik nooit gevoeld

 

stemmer:         
een lange rust

 

vleugelpiano:
nooit heb ik haar zien zoeken naar eenheid in
klank
dissonantie is mij onbekend
harmonie evengoed
om al mijn tonen zit koper gewikkeld zo kan
de omgeving mij niet met een zucht ontstemmen

stemmer:         
laat               mij               klinken

vleugelpiano:   
laat mij         klinken

 

stemmer:         
ik droom van    rapsody in blue nee beethoven

vleugelpiano:   
ik droom van    stofvlokken die zich tot vingers vormen

 

stemmer:         
mijn solo klinkt, de toeschouwer een briefkoffer leeg,

                           borden leeg, gezichten leeg

 

vleugelpiano:
vier maten rust
zes maanden rust
twee
drie
eeuwen
rust

stemmer:         
alleen ik

vleugelpiano:

ik alleen
voel de zuiverheid glijden
ik wil een verhaal geen geschiedenis
hoe lang blijft die in beweging is het correct
ik voel het glijden

stemmer:

de andere piano’s zijn rotzooi
ik mag het niet denken
een stem moet gehoord
mijn weerzin om dit instrument te verlaten
ketst af in deze zaal 1.12


1-1-2
de piano verkeert in een noodsituatie
‘daar mag je geen grapjes over maken’ bijt de
slappe koffie in alle huizen waar ik kom mij toe
ik word gesust door de juiste temperatuur
geschokt door de kilte van dromen die in duigen vallen

in mijn koffer ligt mijn apparatuur opgepoetst
mijn vingers zijn in handschoenen gehuld
ivoor is teer
ivoor blijft teer

stemmende vingers zingen ook
gershwin bach beethoven en pop
onderschat het niet
klanken heel maken
in mijn hoofd klinkt een hoge C
het klinkt als

Maxine Palit de Jongh © Sanne De Wilde

Maxine Palit de Jongh (1993) schrijft toneel, poëzie, proza en scenario en combineert deze vormen in haar werk. Ze is gefascineerd door verrassing en dialogen waarin ongemak tot wonderlijke ontmoetingen leidt. Ze heeft geschreven voor en voorgedragen bij Mooie Woorden, Orkest de Ereprijs,  Poezieclub/Awater  en Theaterkrant Magazine. Maxine is afgestudeerd aan Writing for Performance aan de HKU en is onderdeel van Slow Writing Lab VI van Het Nederlands Letterenfonds. Bij NFF Talent: Writersroom in samenwerking met ROSE stories presenteerde ze scènes uit haar scenario Monarchen.  In oktober komt Morgen durf ik alles uit waarbij Maxine met zes andere schrijvers gedichten voor kinderen schreef over angst en durven in opdracht van Theatergezelschap BonteHond.  

Alles bekijken

De teksten zijn gepubliceerd op de websites van de Maand van de Geschiedenis en de lage landen, en verschenen in het Frans op les plats pays (vertalers Jean-Philippe Riby en Hans Hoebeke) en in het Engels op the low countries (vertaler Laura Vroomen).

Meer over deze reeks

In de reeks 'Oude werken, jonge schrijvers' laten achttien Vlaamse en Nederlandse auteurs zich sinds 2018 inspireren door eeuwenoude artefacten uit het Amsterdamse Rijksmuseum.

Alles bekijken