Festival van de Gelijkheid

Eerste Hulp bij Natuurverdriet en Dierenleed

Korte shotjes hoop door Jennifer Pettersson, Gouden Haas, Lucas Derycke, Fleur Klemann, Henkjan Honing, Lydia Baan Hofman, Maud Vanhauwaert en Tim Hammer

Extreme hittegolven, zware stormen, de stijgende zeespiegel, voedselonzekerheid en het uitsterven van soorten: lig jij wakker over de toekomst van onze aarde? Voel je je lamgeslagen en ben je bang dat de wereld naar de knoppen gaat? Dan is deze kliniek iets voor jou. 

Inspirerende denkers, makers, performers en verhalenvertellers verlenen eerste hulp bij natuurverdriet en dierenleed. Verwacht je aan korte maar krachtige shotjes hoop, afleiding, troost en inspiratie die je helpen bij gevoelens van eco-woede, biodiversiteitsverliesverdriet (bdvd) en avocadoschaamte.  

Zo vertelt Jennifer Pettersson over haar podcast De weg van de Dodo, waarvoor ze bevlogen types volgt die zich onvermoeibaar inzetten om een geliefde soort te redden. Je kan troost en afleiding vinden bij theater- en podcastmaker Lucas Derycke die vertelt hoe het voelt om een vos te zijn en schrijver Fleur Klemann die een zintuigelijke verhaal voorleest over de jaarlijkse paai van de haring. En laat je inspireren door presentaties van hoogleraar muziekcognitie Henkjan Honing over muzikale vogels en klimaatfilosofe Lydia Baan Hofman die uitlegt dat de mens er niet alleen voor staat: ook andere wezens zijn bezig om de wereld leefbaar te houden.

Dichter Maud Vanhauwaert presenteert. Tussen de presentaties door zorgt theatergezelschap Gouden Haas (met muzikant Tim Hammer en actrice Meghan Dobbelsteijn Bisschops) voor scènes uit hun voorstelling Herinner Ons, waarin stilgestaan wordt bij wat onopgemerkt verdwijnt.

Locatie: zaal Mokabon in Vooruit.

Heb je na dit programma nood aan ondersteuning? Bezoek dan op vrijdag 13 december De Groene Kliniek in de Foyer van de Concertzaal in Vooruit. Je kan daar terecht als je hulp nodig hebt bij kleine en grote klimaatzorgen. Maar vooral ook als je nergens last van hebt. Een gespecialiseerde psycholoog verzorgt een persoonlijk spoedconsult. En een activistische apotheker maakt jouw weerbaarheid groter met een medicijn op maat!

Het is niet mogelijk om te reserveren voor specifieke programma’s tijdens Festival van de Gelijkheid. Om zeker te zijn van een plekje in de zaal zorg je ervoor dat je ruim op tijd op de gewenste locatie bent. Hieronder vind je meer informatie over tickets.

Combiticket Festival van de Gelijkheid 2024 | €28 | €25 | €22 | €4,60 Uitpas
Dagticket donderdag | €19 | €16 | €13 | €2,80 Uitpas | Studenten: gratis
Dagticket vrijdag | €19 | €16 | €13 | €2,80 Uitpas | Studenten: gratis
Dagticket zaterdag | €19 | €16 | €13 | €2,80 Uitpas | Studenten: gratis

Koop hier je tickets

Meer over de makers

Lydia Baan Hofman (1992) is feministisch klimaatfilosoof. Voor haar promotieonderzoek aan de Erasmus School of Philosophy in Rotterdam heeft ze, geïnspireerd door Donna Haraway’s wetenschapsfilosofische notie van ‘antwoordelijkheid’, een pedagogiek in tijden van klimaatcrisis voorgesteld. In haar onderzoek legt ze uit hoe mensen en dieren altijd in 'antwoordelijke' relaties tot elkaar staan en samen zorgen voor het voortbestaan van een wereld. Zij geeft regelmatig lezingen en workshops over het werk van Donna Haraway en haar eigen onderzoek. Ze werkt nu als filosoof en adviseur bij de Wetenschappelijke Klimaatraad. 

© Björn Comhaire

Lucas Derycke (1999) is audio- en theatermaker. Hij studeerde in 2014 af aan de RITCS School of Arts in Brussel. Zijn werk vindt zijn weg naar radiozenders en theaterzalen in binnen- en buitenland. Voor het audiowerkstuk Screener kreeg hij in 2017 de Hörspielpreis der Kriegsblinden, de belangrijkste Duitse prijs voor hoorspelen. Als theatermaker is Lucas verbonden aan het gezelschap Het nieuwstedelijk. Hij schrijft en regisseert er de theatervoorstelling Esperanto. Later volgen Hangar (2020) en Wild (2021). In 2022 maakt hij samen met Bart Van Nuffelen en theatergezelschap MartHa!tentatief de achtdelige podcast De Kunst van het Verdwijnen. Lucas is voorzitter van Klankverbond, de Vlaamse vakvereniging voor audiomakers, en een van de drijvende krachten achter de onafhankelijke podcast Plantrekkers. Daarnaast is hij als gastdocent verbonden aan LUCA School of Arts (Leuven) en RITCS School of Arts (Brussel). 

Fleur Klemann (1996) is student aan de Schrijversvakschool in Amsterdam. In een klein boekje noteert ze voor iedere opmerkelijke gebeurtenis één woord. Af en toe vist ze er een uit en maakt ze er een verhaal van. Ze schrijft vaak over obsessie, verdwalen en vergeten diersoorten. Begin 2024 schreef ze het verhaal Turquoise voor de erotische schrijfwedstrijd Het Rode Oor. Ze bleef hangen aan een zin uit een nieuwsartikel: ‘Small herring spawn sparks aqua blue waters’. Het inspireerde haar tot het schrijven van een kortverhaal, een ode aan de jaarlijkse paaitocht van de haring. 

Volgens Henkjan Honing (1959) is iedereen die melodieën uit elkaar kan houden en maatgevoel heeft muzikaal. In essentie is de mens een muzikale diersoort, en waarom zou hij de enige zijn? Honing is naast hoogleraar muziekcognitie en onderzoeker aan de Universiteit van Amsterdam, een veelgevraagd spreker op symposia en graag geziene gast in de media. In zijn onderzoek loopt Honing vaak tegen vragen aan waar je in eerste instantie om moet lachen, maar die bij nader onderzoek verrassende nieuwe inzichten blijken op te leveren over muzikaliteit bij mens en dier. Waarom heeft onze naaste verwant, de chimpansee, minder gevoel voor ritme dan een kaketoe of een zeeleeuw? Hoe onderzoek je of een dansende kaketoe maatgevoel heeft of niet? En waarom is dat belangrijk? 

Jennifer Pettersson (1974) komt uit Zweden, volgde de Rietveld Academie in Amsterdam en werd uiteindelijk documentairemaker. Oorspronkelijk maakte ze films maar in 2008 begon ze radiodocumentaires te maken, onder meer voor Radio Doc (NTR/VPRO) en een reeks producties voor VPRO zoals 1 Minuut, Plots, Toendra, Woord en Het leven, een gebruiksaanwijzing. Samen met een groep makers ontving ze de Prix Europa en De Zilveren Reismicrofoon. In 2018 verscheen de 9-delige podcastreeks Opgejaagd, over onderwijs en kinderopvang in Nederland en Zweden. De serie ontving De Prix Europa voor beste Europese podcast. In het najaar van 2024 zal haar nieuwe reeks De weg van de dodo (NTR) bij NPO Radio 1 te beluisteren zijn. Voor deze podcast volgde Jennifer drie natuurbeschermers over een periode van ruim twee jaar in hun haast onmogelijke opdracht om de natuur te redden van de mens. Jennifer maakt deze zesdelige serie met bioloog Janneke Sindram, die elke aflevering een absurd maar waargebeurd sprookje vertelt over een uitgestorven diersoort.

© Illias Teirlinck

Maud Vanhauwaert (1984) schrijft en maakt. Ze behaalde een masterdiploma Taal- en Letterkunde aan de Universiteit van Antwerpen en een masterdiploma Woordkunst aan het Conservatorium van Antwerpen, waar ze nu zelf doceert. Voor haar poëziedebuut Ik ben mogelijk (2011, uitgeverij Querido) kreeg ze de Vrouw Debuut Prijs, voor haar bundel Wij zijn evenwijdig_ (2014, Querido) de Hughues C. Pernathprijs en de Publieksprijs van de Herman De Coninck- wedstrijd. In haar werk zoekt ze naar speelse theatrale vormen om poëzie publiekelijk te maken. Met haar performances trad ze op op radio en tv, in binnen- en buitenland, van opera tot schapenstal.  Ze werd aangesteld tot ereburger van de stad Veurne en 2018-2019 was ze stadsdichter van Antwerpen. In mei 2020 verscheen Het stad in mij (Das Mag), dat werd bekroond met de Jan Campertprijs 2020. In het najaar van 2023 verscheen Tosca, haar debuutroman, bij Das Mag. 

© Mirthe Dokter

Tim Hammer (1989) is een Nederlands-Franse theatermaker, componist, schrijver en muzikant. Na een jeugd vol bands en theatergroepen, studeerde Tim in 2012 af aan de opleiding muziektheater van ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten. Tim verdiepte zich hierna in zang en performance bij het Roy Hart Theater in Zuid-Frankrijk en specialiseerde zich in Bunraku-poppenspel in Osaka, Japan. In zijn werk combineert hij livemuziek met beeldend theater. Rituelen, natuur en wetenschap zijn daarin terugkerende thema’s. Tim heeft gewerkt als muzikant, performer en maker in diverse theaterproducties van Brussel tot in Japan. 

Herinner Ons is een muzikale poëtische voorstelling van theatergezelschap Gouden Haas over de klimaatcrisis. Het is een muzikale samenkomst waar een commissie van ecologen, ritueel begeleiders, kunstenaars en een groep pissebedden manieren zoekt om uitstervende dieren, planten en natuurlijke fenomenen zoals smeltende gletsjers te gedenken. Een poging tot stilstaan bij wat onopgemerkt verdwijnt. Maar ook bij het wonder van het leven, de (veer)kracht van de natuur en alles wat er nog wél is.

Concept en regie: Gienke Deuten Tekst: Bas van Peijpe Compositie, muziek, spel: Tim Hammer/Pollif Projects Spel: Lottie de Bruijn, Meghan Dobbelsteijn Bisschops en Gienke Deuten Vormgeving, kostuums: Arjen de Leeuw Techniek: Duncan Kuipéri Productie: Veerle van Lieshout Research, programmamaker en redactie podcast: Marieke Nooren Research: Ada Korteknie Fotografie, film: Ilja Lammers Publiciteit: Francine Maessen Zakelijke leiding: Britt Verstegen Foto: Joske Simmelink Grafisch ontwerp: Noortje Boer