Aanmeldtekst Schrijfresidentie 2020: Multatuli, waarheid en …

 We lopen in haar voorwaardelijkheid 

door Betül Sefika

Datum 17 juni 2020
Door
Betül Sefika

De kandidaat-schrijfresidenten van 2020 kregen de opdracht om zich, 200 jaar na zijn geboorte, te verhouden tot één aspect van Multatuli’s veelzijdig en kritisch schrijverschap: het streven naar de onbelemmerde waarheid. In woord en beeld verkent Betül Sefika op een associatieve manier het concept ‘waarheid’ als vrouw.

 We lopen in haar voorwaardelijkheid 

 

Met een uitspraak van Democritus en het gangbaar Frans gezegde ‘La vérité nue’, als een soort intelligent excuus, schilderde Jean-Léon Gérôme een reeks vrouwenportretten als ‘De Waarheid in haar put’ om zichzelf bij af te trekken, zoals hij dat voorheen met oriëntalisme had gedaan.

© Betül Sefika

Q. To begin with, could you describe this work?

A. Yes, of course. What I’ve done is change a glass of water into a full-grown oak tree without altering the accidents of the glass of water.

© Betül Sefika

In de duistere cyberruïnes van

Blogspot en Wordpress, houdt

de urban legend die met deze

beelden gepaard gaat zich ver-

scholen. Het is een telkens weer

feilloos gecopy-pastete tekst over

hoe de Leugen een list bedacht om

de Waarheid uit te kleden, haar kleren

te stelen en zich als haar voor te doen.

 

 

 

 

De Waarheid wordt een vrouwenlijf

aangetrokken want dat zijn we

gewend te prostitueren.

 

Ze wordt niet genomen

voor wat ze is. Haar

onafhankelijkheid wordt

 haar afgenomen, ze wordt geclaimd en verstelbaar gemaakt.

Ze wordt een toepassing,

ingezet als hoger doel,

om de nobelheid en

intelligentie van de persoon of

groep in kwestie te impliceren.

De Waarheid wordt verhuld en

belicht naar eigen believen

en in die bewerking aan

de wereld getoond.

Vervolgens wordt er op-

geroepen 'haar' te dienen

© Betül Sefika

“ Q. What precisely is the artwork, the glass of water?

A. There is no glass of water anymore.

Q. The process of change?

A. There is no process involved in the change.”

 

fragmenten uit An Oak Tree, van Michael Craig-Martin

 

 

 

 

 

Ook de toekomst is vrouwelijk,

zo blijkt. Mensen nemen de

woorden vlotjes in hun mond.

De toekomst komt nooit.

Het is het makkelijkste uitstel-

gedrag dat je kan bedenken.

 

© Marianne Hommersom

Betül Sefika (1995) is beeldend kunstenaar, grafisch ontwerper en schrijver. In haar beeldend werk speelt ze regelmatig met het karakter van haar medium en zoekt ze intimiteit op met de toeschouwer via kleinschaligheid en leemtes. Ze stelde tentoon in OFGallery en Het Bos en verscheen in DW B en TIM magazine, waar ze als huisastrologe een horoscoop schrijft en illustreert.

Meer over de Schrijfresidentie?

Ontdek wie mee ging naar Parijs, lees al hun bijdragen en kom te weten hoe het er achter de schermen aan toe gaat via de reportages.

Alles bekijken