Literaire schrijvers willen soms te graag laten zien dat ze goed nagedacht hebben, met als heilige graal de briljante metafoor. Maar juist bij die metaforen gaat het mis, blijkt elke keer uit de nominaties voor de Bad Sex Award. Vochtig schaamhaar als een druipend regenwoud. Een opgewonden vrouw als een thermosfles met kokend water. Een verkeerde metafoor laat je publiek grinniken in plaats van verlangen naar meer. Zoals die bekende reeks uit comedy’s: het lanceren van de raket, de trein in de tunnel. Vonkenregen. Spuitende champagne, schuimige golven. En als laatste de langzaam omvallende fabriekstoren.
Zintuigen. Zet die in wanneer je schrijft. Zien en horen mogen meestal wel meedoen in een verhaal, maar veel schrijvers vergeten proeven, ruiken en voelen. Gebruik drie verschillende zintuigen en je tekst wordt driedimensionaal, komt veel meer tot leven. Interessant is dat je ‘voelen’ nog zou kunnen onderverdelen, in drie aparte zintuigen. De somatische zintuigen. Tastzin, oftewel aanraking of druk. Thermoceptie, het voelen van warmte of kou. En nociceptie, het ervaren van pijn. Dit trio geeft je wellicht nog wat extra mogelijkheden voor je verhaal.