Deze website wordt niet langer ondersteund in Internet Explorer. Update hier je browser voor een betere ervaring.

'In een erotisch verhaal heb je personages nodig, eerder dan seksobjecten'

Voor de schrijfwedstrijd Het Rode Oor gaan we ook dit jaar weer op zoek naar de beste erotische kortverhalen om naar te luisteren. De jury geeft je alvast een duwtje in de rug met enkele nuttige tips. Zoals dat je eerder personages nodig hebt dan seksobjecten, het speelse moet samengaan met het verhevene, en goede erotiek zichzelf niet al te serieus mag nemen.
Door deBuren op 14 apr 2021
Tekst
Literatuur & taal
Het Rode Oor

In 2021 organiseren we Het Rode Oor voor de vijfde keer samen met Stichting Nieuwe Helden en De  Nieuwe Liefde. De opdracht? Schrijf een prikkelend, literair, erotisch kortverhaal om naar te luisteren, met de focus op erotische fantasie. Een vakkundige jury selecteert de acht beste verhalen, die tijdens een simultaanfinale in Amsterdam en Antwerpen op zondag 10 oktober 2021 voorgedragen worden door de mooiste stemmen uit de Lage Landen. Het publiek kiest de uiteindelijke winnaar.

 

Dit jaar zullen Eva Berghmans (journalist bij De Standaard en finalist van Het Rode Oor 2020), Elsbeth Etty (literair criticus, columnist en voormalig bijzonder hoogleraar literaire kritiek), Hind Fraihi (onderzoeksjournalist), Abdelkader Benali (auteur) en Sofie Lakmaker (auteur) hun kritische blik werpen op de inzendingen. Benieuwd naar wat zij belangrijk vinden in een erotisch verhaal? Bekijk dan hieronder hun tips.

 

 

Tips van de jury uit 2021

 

 

Abdelkader Benali: 'Wees ongenaakbaar' 

 

'Een goed erotisch verhaal moet op sensitieve wijze grote verwachtingen oproepen, het moet onder je huid gaan zitten, kietelen, strelen, smeken om gelezen te worden. Beschouw je verhaal als een lichaam dat veroverd moet worden, waarvan je alles wilt ontdekken, waar je niet kan ophouden naar terug te keren. Doe me even de wereld vergeten, en zoek daarvoor de meest intieme stem die je hebt. Wees niet hard, wees niet koel, wees zacht, wees ongenaakbaar. Wees.' 

 

Sofie Lakmaker: 'Erotisch verhaal: the do’s en don’ts'

 

Een goed erotisch verhaal gaat niet eindeloos door over vrouwenlichamen, en hoe die langzaam in extase geraken. Dat weten we nu wel. Doe niet zoals alle auteurs het deden die je moest lezen op de middelbare school, en doe alles zoals Maggie Nelson het heeft gedaan. Maak de ‘ik-persoon’ nooit minder kwetsbaar dan de ander, en schrijf bij voorkeur over mislukte seks: gefaalde intimiteit is fijner om over te lezen.

 
 
Eva Berghmans: 'Ken je personages'

 

'In een erotisch verhaal heb je personages nodig, eerder dan seksobjecten. Het gaat er niet om wat er tussen die lichamen gebeurt of wat er met die lichamen gebeurt, het gaat erom wat er zich in de geest afspeelt. Je hoeft het niet allemaal op te schrijven, maar zorg ervoor dat je je personages kent. Zorg ervoor dat een personage iemand is met eigenaardigheden, ervaringen, een geschiedenis en een leven.' (Eva Berghmans)

 

 

Hind Fraihi: 'Varieer' 

 

'Wissel af. Het verhevene naast het gortige, het speelse en het diepzinnige, de humor boven ernst. Goede erotiek neemt zichzelf niet serieus.' 

 

 

Elsbeth Etty: 'Gebruik je talent, goede smaak, intelligentie en humor'

 

‘Voor het schrijven van erotica zijn talent, goede smaak, intelligentie en humor net zo essentieel als voor alle andere literaire werken. Mijn ervaring bij het samenstellen van de bloemlezing Nederlandse erotische literatuur in 80 en enige verhalen is dat goede erotica per definitie goede literatuur is. Ook een eroticum kan het niet stellen zonder luisterrijke metaforiek, fantasie, meesterlijke dialoog en splijtend psychologisch inzicht – liefst een combinatie van dit alles.’ (Elsbeth Etty)

De juryleden

Elsbeth Etty

Elsbeth Etty (1951) is auteur, literair criticus, columnist en voormalig bijzonder hoogleraar literaire kritiek. Ze schreef essays en columns voor De Groene Amsterdammer en NRC Handelsblad. Voor Liefde is heel het leven niet (1996), haar biografie van Henriette Roland Holst, werd ze bekroond met de Gouden Uil en de Busken Huetprijs. 

 

In 2007 debuteerde ze als romanschrijver met Maak jezelf maar klaar. Ze ontving in 2008 de Anne Vondelingprijs voor politieke journalistiek vanwege haar scherpe analyses van maatschappelijke problemen. In 2011 maakte ze de bloemlezing De Nederlandse erotische literatuur in 80 en enige verhalen (Prometheus). In het voorjaar van 2019 verscheen In de man zit nog een Jongen (Nijgh & van Ditmar), een portret van Willem Wilmink. In het najaar van datzelfde jaar verscheen van haar hand Minnebrieven aan Maarten (De Arbeiderspers), over Maarten ’t Hart en zijn oeuvre. 

© Mariëlle Degeeter

Hind Fraihi

Hind Fraihi is journaliste en columniste bij De Tijd en De Lage Landen. Ze verwierf bekendheid door haar boek Undercover in Klein-Marokko, waarin ze in 2005 al de opkomst van de jihad in Molenbeek vastlegde. Dit gaf het startschot voor verdere journalistieke undercoveroperaties. Ze deed voor BBC een langdurig onderzoek naar de terreuraanslagen in Barcelona en onderzocht voor de Amerikaanse televisie Fusion de aanwezigheid van rechts en islamitisch extremisme in Europa. Dit resulteerde in de documentaire Radicals Rising. Fraihi nam ook deel aan een onderzoek ondersteund door de NAVO over vrouwen en jihadisme. Haar publicatie daarover verscheen bij Cambridge University Press. 

 

In 2017 was ze de eerste schrijver in residentie voor kunstinstelling Vooruit in Gent. Hieruit vloeide het essay Verbinding in verwarring over het gebrek aan diversiteit in de culturele wereld. Dit academiejaar is ze titularis van de leerstoel Willy Calewaert aan de VUB. Ze is lid van de KANTL. 

© Bob Bronshof

Abdelkader Benali

Abdelkader Benali verbaasde het publiek al op 21-jarige leeftijd met zijn bekroonde debuutroman Bruiloft aan zee (2006). Benali is literaire duizendpoot en publiceerde opiniestukken, gedichten, verhalen en theaterstukken. Zijn onderwerpen gaan van voetbal over hardlopen tot de multiculturele samenleving. In 2003 kreeg hij de Libris Literatuurprijs voor De langverwachte. In 2015 publiceerde hij samen met zijn vrouw het huis- tuin- en keukenkookboek Casa Benali, gekoppeld aan tv-serie Chez Benali. In 2019 verscheen zijn nieuwe roman De weekendmiljonair

© Renée de Groot

Sofie Lakmaker

Auteur Sofie Lakmaker schrijft columns voor De Groene Amsterdammer en LINDA.meiden. Na korte tijd Russisch en literatuurwetenschap gestudeerd te hebben rondde ze in 2018 haar opleiding filosofie af. In februari 2021 verscheen haar romandebuut De geschiedenis van mijn seksualiteit bij Das Mag, waarin ze haar liefdesleven en de eenzame worsteling met haar gender beschrijft. ‘Het zou mooi zijn als het palet aan smaken tussen man en vrouw zichtbaarder wordt in de maatschappij´ (TrouwZIEN – Uiterlijk is een interne gelegenheid, Rick Pullens, 6 februari 2021). 

© Ivan Put

Eva Berghmans

Eva Berghmans werkt als journalist voor De Standaard. Ze heeft een bijzondere interesse in mensen en hoe ze zich tot zichzelf en elkaar verhouden – ook in bed. Haar vroegste licht erotisch getinte leeservaring was De kleine zeemeermin. Ze nam deel aan Het Rode Oor 2020 en haalde de finale met een verhaal over overgave en vertrouwen, getoonzet op ‘Make me feel’ van Janelle Monae.

Vertel het verder: