Deze website wordt niet langer ondersteund in Internet Explorer. Update hier je browser voor een betere ervaring.

Besmette Stad | Willie Darktrousers en Younes van den Broeck

Willie Darktrousers en Younes van den Broeck geven met 'Spookstad' een artistiek antwoord op 'Dodezondag' uit Paul van Ostaijens bundel Bezette Stad.
Door Willie Darktrousers en Younes van den Broeck op 17 mrt 2020
Podcast
Literatuur & taal
Besmette Stad

De stilte vloekt in onze wachtende stad

Ik woel me door de stompe zaterdagnacht

Woeste achterdocht houdt overal krampachtig de wacht

Alsof overal wat achter zat

(Alsof overal wat achter zat)

 

Lege minuten, lege uren, lege dagen

Niet naar buiten, hete vuren, vele vragen

En maar knagen en maar knagen en maar knagen

En maar knagen en maar knagen en maar knagen

 

 Mag ik hier wa zieke lijnen spitten, ja da’s goe man

Gene syfilis, chlamydia of gonorroe man

Zieker dan Dutroux man

Hoe dan

Angstaanjagend als de boeman

Ewa, doe dan

 

Mijn lijnen die zijn zieker dan een dierenmarkt in Wuhan

De Spitler, de Younes, de Yourin

Als ik een hotdog eet, eet ik hem in Yulin

Chille kille stilte op het plein van een met ziekte besmette stad

Dat als het zo zit met covid besmette stad

Niemand in de metropolis

Spookstad scheve schimmen schuimen schuchter door de necropolis

 

Stop met klappen, fix flappen als de zuster uw idool is

Zij redden uw leven maar we steunen ze symbolisch             

Heb gehoord dat de leider van dit volk een halve zool is

In de straten hoort ge Moren, maar er klinkt ook Anatolisch

Ik was eenzaam en zweeg

Doolde door de donker, de straten

Als mijn hart, ze zijn leeg

Vervelend vervende vandaal van mijn favoriete steeg

Ik ben in het zwart gekleed

Ge hoort niks als ik beweeg

Ik verspreid de tyfus want ge wou dat ik hem kreeg

Onverwacht als giftige gist in uw deeg

’t is de pssssh psssht giftige mist in uw steeg

Twee kleur of één kleur, dat is wat ik overweeg

Mijn dorp met kapsones dat dacht, voelt zich een grootstad

Nu doodstad een spookstad desolaat en ook dat

We eten gebakken peren, ik kook dat, en ook bat, rook wat

Desinfecteer mezelf in een rookbad, ik eet pangoline stoofpot, en ook kat, ook rat

Wilt ge ook wat

 

Kolonisatie, een virale bezetting

Coronisatie, dit is de besmetting

Ik zie de waarde van moeder Aarde of krijg een vetting

Gene paternoster mijn reactie draagt een ketting

Ik leef in een zombiefilm en ben deel van de setting

Schapen vertrouwen wolven, wachten op de redding

Wie zal het zeggen, wie zal er nog deugen

Genees me met de waarheid, vaccineer me met een leugen

 

Wat gij denkt, daar vraagt geen hond achter

Deze tijd ontmaskerd

Hou uw mond achter uw mondmasker

Ze praten poep, dus draag een kontmasker

 

Lege minuten, lege uren, lege dagen

Niet naar buiten, hete vuren, vele vragen

En maar knagen en maar knagen en maar knagen

En maar knagen en maar knagen en maar knagen

 

De tram was leeg, troep in elke steeg, maar de zon die scheen

De dag was lang, de toekomst bang en de tijd gemeen

Vermorzelde vibe, gedonder in de tribe, de hoop verdween

 

Een droge, dorre, dooie boel

Het boze volk een hoger doel

2020 ’k zing de blues

Het is een fucking raar gevoel

 

Willie Darktrousers

Kunstenaar/muzikant Willie Darktrousers maakt beeld en geluid waarin hij onderzoekt naar wat animisme in deze tijd kan betekenen. 

© Hatim Kaghat

Younes van den Broeck

Younes van den Broeck aka Spitler (1991), is beeldend kunstenaar. Zijn maatschappelijk engagement zet hij om in kunst, woord en beeld. Zijn woordkunst is meestal maatschappijkritisch. Hij maakt deel uit van een nieuwe kunststroming het Fokovisme. Deze kunststroming is een tegenreactie tegen alle absurde kunststromingen die een kunstenaar in de strot geramd krijgt tijdens zijn studie. In het kunstonderwijs worden te veel regels opgelegd. De Fokovisten zetten zich af tegen onderwijsvormen die eigenheid, stijl en vrijheid van een kunstenaar om zich te uiten beperken. In mei 2018 ontving hij de Koningin Mathildeprijs in samenwerking met Commusaic vzw voor het project Beats and bars. Hiervoor gaf hij workshops in gevangenissen in New York en België. In hetzelfde jaar werd hij door deBuren geselecteerd voor de schrijfresidentie in Parijs.

Vertel het verder: