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Besmette Stad

Paul Bogaert

Paul Bogaert geeft met 'BLOOTSTELLINGEN' een artistiek antwoord op 'De Aftocht' uit Paul van Ostaijens bundel Bezette Stad. | Mit „BLOOTSTELLINGEN“ liefert Paul Bogaert eine künstlerische Antwort auf „Der Rückzug“ aus dem Gedichtband "Besetzte Stadt" von Paul van Ostaijen.
Door Paul Bogaert op 1 feb 2022
Tekst

BLOOTSTELLING (90%)


Hoe dat het gaat tegenwoordig.

Toont en verbergt een tattoo, brutaal teken

van leven, mompelt bijna genezen.

En wat stelt het voor?


We beginnen opnieuw (de handen vuilmaken).

Hoe dat het gaat. Wat het voorstelt.

Stiltegebied.

Iets met vleugels en initialen.


Niet meer kunnen zien.

Niet meer kunnen spreken.

Ook niet meer aan kunnen raken.


Een globale tegenzin, ongeschoren

metaforen, laagfrequent gezoem

in herdefiniëringen van het niet-essentiële.


Dat de mensen hun scherm leerden delen.

De achtergrond wereldwijd echt, vals of vervaagd.

BLOOTSTELLING (100%)


Aan het werk. Al wie kan.

Levens redden. De machine bedienen.

Onder ons

gezegd en gezwegen: het mag

strakker. Als het moet, maak de mens wakker.


Wordt de mens woest, veegt de vernederde mens

de siropen van tafel, hopelijk snel terug de oude,

laat me niet lachen, stamelt de mens,

worstcasescenario, dat de onthaarde mens verliest,

sluit dan de mens op, spreek dan de mens aan


in zijn nachtelijk zweten en draaien.

'In het luchtruim zitten geen moppen verstopt.

Wat u zo afleidt en opjaagt, wat gij verzamelt 

is van nul en generlei waarde. Denkt daaraan

als gij, incognito en moederziel alleen


de clou in uw borstkas voelt kloppen.'

BLOOTSTELLING (TIJDSDRUK)


En?


Het uitzicht is goed

maar je ziet niets anders

dan wat je verwacht had te zien.


Ik moet het nu horen.


Er moet een manier zijn.


Is dat je definitieve antwoord?


EXPONIERUNG (90%)

 

Wie es so geht, mittlerweile.

Zeigt und verbirgt ein Tattoo, widerspenstiges Symbol

des Lebens, murmelt beinah geheilt.

Und was soll es sein?

 

Wir fangen neu an (die Hände schmutzig machen).

Wie es so geht. Was es sein soll.

Ruhezone.

Etwas mit Flügeln und Initialen.

 

Nicht mehr sehen können.

Nicht mehr sprechen können.

Auch nicht mehr berühren können.

 

Ein globaler Widerwille, blaffende

Metaphern, niederfrequentes Summen

in den Neudefinitionen des Nichtnotwendigen.

 

Die Menschen haben gelernt, ihren Schirm zu teilen.

Der Hintergrund weltweit echt, falsch oder verschwommen.

EXPONIERUNG (100%)

 

An die Arbeit. Jeder, der kann.

Leben retten. Die Apparate bedienen.

Hinter

vorgehaltener Hand: Es ginge auch

strenger. Wachrütteln. Der Mensch schläft nicht länger.

 

Wird er wütend, fegt der erniedrigte Mensch

den Sirup vom Tisch, hoffentlich schnell wieder der alte,

dass ich nicht lache, stammelt der Mensch,

Worstcase-Szenario, der enthaarte Mensch verliert,

schließ ihn dann weg, sprich dann mit ihm,

 

wenn er nachts schwitzt und sich wälzt.

„Im Luftraum verstecken sich keine Witze.

Was dich so ablenkt und aufwühlt, was du anhäufst,

ist vollkommen null und nichtig. Denk daran,

wenn du, inkognito und mutterseelenallein

 

die Pointe in deinem Brustkorb schlagen hörst.“

EXPONIERUNG (ZEITDRUCK)

 

Und?

 

Die Aussicht ist gut,

aber du siehst nur das,

was du hier erwartet hast zu sehen.

 

Ich muss es jetzt hören.

 

Es muss doch einen Weg geben.

 

Ist das deine definitive Antwort?

 

 

 

 

Aus dem Niederländischen von Stefan Wieczorek


© Koen Broos

Paul Bogaert

Paul Bogaert (1968) publiceerde tot nu toe zes dichtbundels. De twee recentste zijn Ons verlangen en Zo kan het niet langer. Zie verder: www.paulbogaert.be

 

Paul Bogaert (1968) hat bisher sechs Gedichtbände veröffentlicht. Die beiden jüngsten sind Ons verlangen und Zo kan het niet langer. Siehe weiter: www.paulbogaert.be

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